Výživová pyramída. Všetkým známa esencia chudnutia a zdravého životného štýlu. Nedávno sa ju však americký ústav pre agrokultúru (USDA) rozhodol nahradiť potravinovým vzorcom „My Plate“ , ktorý obsahuje 4 sekcie zložené zo zeleniny , ovocia, obilnín a proteínov. Reakcia na seba nenechala dlho čakať a experti z prestížnej Harvardskej univerzity prišli s vlastným zdravším a politicky aj komerčne neovplyvneným návrhom „Healthy Eating Plate“.

Nie je tanier ako tanier

 

Ako vyplýva z názvu jedná sa o výživové taniere s rovnakým rozdelením stravy. Aký je teda medzi nimi rozdiel? „Healthy Eating Plate“ prináša detailnejší opis jednotlivých sekcií, kde odporúča alebo naopak razantne vylučuje niektoré druhy potravín na rozdiel od „My Plate“. Ten napríklad pri obilninách nerobí rozdiel medzi rafinovanými obilninami (biela ryža,..) a zdravými celozrnnými výrobkami, ktoré naopak Harvard spravil hlavnými predstaviteľmi tejto sekcie.
Najväčší rozdiel však badať v sekcii proteíny, kde „My Plate“ odporúča popri strukovinách všetky druhy mäsa dokonca sa neštíti ani hotdogom a iným nezdravým mäsovým „pochúťkam“. Nutričný experti z Harvardu so zreteľom na spojitosť vzniku rakoviny, kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky s konzumáciou červeného mäsa, ktoré svojou trojkombináciou sodíka, dusitanov a železa poškodzuje organizmus, vylúčili červené mäso zo svojho stravovacieho plánu.
Namiesto toho odporúčajú strukoviny,ktoré obsahuju veľa potrebnej vlákniny, orechy a pri voľbe mäsa varujú pred konzumáciou spominaného červeného mäsa, slaniny a inak spracovaného mäsa, ktoré nahradzujú rybou. Pre tú sa rozhodli na základe obsahu omega-3-mastných kyselín.

 

H2O naše každodenné

Nielen karcinogénne červené mäso dostalo stopku, ale aj všetkými ospevované mlieko sa muselo aj so svojimi súputníkmi sladenými nápojmi stiahnuť do úzadia. Dôvodom je spojitosť rakoviny prostaty a vaječníkov s jeho vysokou konzumáciou a preto sú odporúčané maximálne dva poháre nízkotučného mlieka. Vedúcu pozíciu si však vydobyla voda, ktorá je pre chod nášho organizmu alfou a omegou. Ak vaše chuťové bunky pri čistej vode protestujú, svoje šálky si môžete naplniť čiernou kávou alebo čajom.

„Zdravý tanier od Harvardu odporúča ľuďom limitovať konzumáciu červeného mäsa a úplné vyhýbanie sa spracovaným mäsám (klobásy, párky, šunka), pretože jedenie aj malých množstiev pravidelne zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky, rakoviny konečníka a priberania.“

Slovko na záver

V zdravom tele zdravý duch. Pri výbere stravy treba dbať na to aby sme prijímali všetky živiny potrebné pre naše telo a vyhýbali sa toxínom v podobe lákavých pokrmov. Pretože síce mlieko a mäso sú častou súčasťou našich jedálničkov nemusí to znamenať, že sú aj najlepšou voľbou.